Poniedziałek 24 stycznia 2011, przez monica
Amerykańcy naukowcy Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles odkryli, że codzienne spożywanie kawy może pomóc w zapobieganiu cukrzycy -jak informuje portal sciencedaily.com.
Atsushi Goto i dr Simin Liu poznali mechanizm odpowiadający za pozytywny wpływ kawy. Za zmniejszenie ryzyka zachorowania na cukrzycę prawdopodobnie odpowiada globulina SHBG, czyli białko wiążące hormony płciowe syntetyzowane w wątrobie. SHBG reguluje także w organizmie procesy aktywności testosteronu i estradiolu, które odgrywają istotna rolę w rozwoju cukrzycy. Dokładnie jaki korzystny wpływ ma picie kawy nie jest jeszcze dokładnie poznany, ale wiadomo, że SHBG i efekty jego działania są istotne w zmniejszeniu ryzyka zachorowania na cukrzycę.
Wcześniej przeprowadzone badania wykazały, że istnieje odwrotna proporcjonalność między liczbą wypijanych codziennie kaw, a zagrożeniem zapadnięcia na cukrzycę, ale nikt z badaczy nie potrafił wyjaśnić dlaczego tak się dzieje. Sądzono, że kawa zwiększa tolerancję organizmu na cukier w wyniku lepszego metabolizmu.
Badacze A.Goto i dr Simin Liu potwierdzili, że kobiety, które piły co najmniej 4 filiżanki kawy każdego dnia, są o połowę mniej narażone na wystąpienie cukrzycy, niż te które kawy nie piły.